Det snackas mycket internationell simning i Sverige just nu. SK har haft en nyttig resa till Down under, Spanien och Frankrike slaktar rekord, vilken baddräkt är hetast just nu? Dansk simning går bra.
Danmark är som en lillebror till Tyskland, ett land som präglas av regler vilka ska hållas, ordning och reda. Således är det mycket som är hugget i sten, det kommer i slutet av varje år en kalender i vilken man kan hitta all information som man kommer att behöva för att simma nationella mästerskap, till vilken e-postadress anmälningar ska skickas etc.
Regler för landslagsuttagningar är av samma kaliber. Det är inte lätt att komma med, men det är tydligt noterat vilken tid som gäller. Tiderna är dessutom olika för äldre och yngre åldersklasser, man anser at de som ska vara stjärnor nästa år ska ut och luftas. Om fler än två simmare klarar kvaltiderna så åker bästa poäng. Om man ska skicka lagkappslag så ska två simmare vara under den individuella kvaltiden, de andra ska vara nära. Annars åker inte laget.
Uttagningsprinciperna hålls efter det att de är fastlagda, och nu kommer vi till syftet med denna krönika – de svenska principerna, eller i mina ögon, avsaknaden av principer. Man har godtyckligt och med bristande information tagit ut laget, trots att kriterierna presenterads på tränarkonferensen. Varför presentera något som ändå i slutändan inte kommer att hållas? Uttagningarna till EJM-laget är skandalöst skött. Jag har varit i kontakt med J-landslagsledningen eftersom jag hjälper en simmare som låg i läge att kvala in till EJM-laget. Hon är inte med i laget vilket hon borde. Röran är total i vilket fall som helst.
Efter all brevexercis har jag kontaktats av Anders Bladh, ett bra samtal. Han lovade att snacka med de andra och komma tillbaka. Det har han inte gjort – i gammal god stil åker locket på. Det kan man inte acceptera och därför publiceras underliggande fakta i ärendet. Svensk simning behöver nya, fasta principer och ordning och reda! Redan nu. Detta handlar INTE om personer, det handlar om att svensk simning ska veta vad som gäller.
Jag har direkt efter publiceringen av EJM-laget skickat ett brev, till FK som såg ut så här:
Något om uttagningsprinciper
Nu har listan på kvalade simmare till EJM i Prag publicerats. Jag noterar med ett snett leende att man har lite vingliga principer i uttagningsförfarandet.
Följande principer gäller (eller inte) - citat efter er egen text:
”Uttagning
• Simmare kan kvalificera sig till Juniorlandslaget vid fyra olika tävlingstillfällen;
GP 1 (6-8 februari, 2009), GP 2 (20-22 mars, 2009) samt vid två tävlingar
utomlands ( tävlingar och datum presenteras under oktober, 2008 – det blev CIJ Lux, samt Austria Meeting i Wien)
…..
Då två eller flera simmares meriter bedöms likvärdiga kan deltagandet i
internationell tävling ge fördel vid uttagning till Juniorlandslaget.
…..
• De 12 högst rankade på olympiska distanser enligt internationella simförbundet,
FINA:s poängtabell, är klara för EJM. (Simförbundet anmäler maximalt två
simmare per gren men fler kan tillkomma genom s k ”wild card, se nedan)
• Genom utdelning av ”wild card” kompletteras juniorlandslagstruppen med
simmare som har medaljchans på icke olympiska distanser och med simmare till
lagkappslag, om laget har möjlighet att nå medalj.”
OK, klart, eller hur?
”Krav inför uttagning till EJM
• Simmare som vill komma i fråga för uttagning till EJM, ska senast 1 februari,
2009 lämna en utvecklingsplan för åren 2009, 2010 och 2011 till Simförbundets
junioransvariga. Utvecklingsplanen ska bl a uppge alla de tävlingar som
simmaren avser att delta i för att kvalificera sig till EJM 2009 (maximalt kan
fyra kvalificeringstävlingar uppges i utvecklingsplanen).
Simförbundets junioransvariga värderar simmarens utvecklingsplan och avgör
om den kan godkännas alternativt meddelar i vilket/vilka avseende/avseenden
som planen behöver omarbetas och/eller kompletteras.
Krav på EJM-simmare
• Simmare som är uttagen till EJM måste delta på ett två veckors landslagsläger
som genomförs vecka 22-vecka 23, 2009.
…….
Junioransvariga i simning Förbundskapten i simning
Anders Bladh Thomas Jansson
Leo Sandberg”
..
För seniorlandslaget har även en tävling som Danska Öppna Långbanemästerskapen angivits. Något som således inte gäller för Juniorerna. FK har alltså sagt att det som junior är OK att vara väldigt bra på Danska, men om du inte performar på de 4 andra tävlingarna så är du som junior inte välkommen med på EJM. OK, det köper vi.
Henriette Stenkvist är med i truppen utan att ha deltagit på någon av de angivna tävlingarna (”Simmare kan kvalificera sig till Juniorlandslaget vid fyra olika tävlingstillfällen”). Hon har simmat på 2.16 på 200 rygg (kan vara en medaljchans), så det är klart att hon ska komma med, men er uttagningsprincip stämmer ju inte. Om ni har annat avtal med vissa simmare så borde ni ha publicerat detta, så att inte simmarsverige tycker att ni är märkliga.
Jag hjälper Ida Lindborg, Trelleborgs Kappsim / Lyngby SK lite då och då. Ida simmade 200 ryggsim på Danska (senior-kvaltävlingen) på 2.19,05 (761 poäng), men har på andra tävlingar endast plockat hem 744 poäng på 200 rygg. Visst, hon är inte bland de 12 bästa på det (vilket hon däremot är med sin tid från Danska!) så på det uttagningskriteriet ska hon inte med. (och inte Henriette S heller!) Byråkratiskt är det, men OK det också. Hon ligger dock så till i Europarankingen att med ett pers på 1,5 sekunder så är hon nära en idag rankad finalplats (ligger 19 / 20 idag), då endast två simmare per nation får simma final, eller hur. Det är inte långt borta, och kanske borde hon byta till en bra dräkt typ Jaked / Blue Seventy, vilket hon ännu inte har gjort.
Det blir lite märkligare om man som jag, noterar med överraskning att Alexander Linge från LASS är med. Nu börjar det snurra för mig. Han har sämre poäng (732) än Ida, även om vi inte räknar Idas resultat från Danska. Det enda jag kan hitta är följande mening ” Då två eller flera simmares meriter bedöms likvärdiga kan deltagandet i internationell tävling ge fördel vid uttagning till Juniorlandslaget” där det då ska räknas som bättre med ett resultat som Alexander har gjort i Wien, än det som Ida har gjort i Esbjerg – i en final. - I en internationell tävling som Senior FK har godkänt som OK för seniorer!
Man kan kanske använda lagkappskriteriet då? ”Genom utdelning av ”wild card” kompletteras juniorlandslagstruppen med simmare som har medaljchans på icke olympiska distanser och med simmare till lagkappslag, om laget har möjlighet att nå medalj”. Det laget har inte en chans på medalj, och ett mirakel ska till för att de ska vara i final. Vi kan gå ut från att det inte stämmer i en sund värld. Men Alexander är med på truppen ändå.
Det snurrar ännu mer för mig när jag så väl minns att jag för lite mer än en vecka sedan i Wien, bad Leo S att ta kontakt med mig innan listan publiceras, om Ida INTE kom med. Vilket Ida inte gjorde. Leo har inte tagit kontakt. Vad har jag gjort för att inte behandlas professionellt och artigt?
Tja, hur är det ställt egentligen. Jag är inte nöjd med hur detta ser ut. Principer som inte hålls är inte längre principer. Byråkrati som böjs är inte bra då man redan har frångått sina principer eftersom allt liksom kommer i upplösning. Det kanske är så att jag har missat någon information, det är inte lätt att sitta i Danmark och titta på – och då ber jag om ursäkt. Jag tycker oavsett vilket att truppen ska kompletteras med Ida redan idag. Jag ska nog fixa en Jaked-dräkt till henne ;-)
Mvh Stefan Wiking
stefan@lsk.dk
070 – 317 22 60
Svaret kom först från FK / TJ:
Från: Thomas Jansson [mailto:thomas.jansson@finshyttankga.se]
Skickat: ti 2009-05-05 06:22
Till: Stefan Wiking
Kopia: Anders; leo.sandberg@vasterassim.nu; Isabel Heed
Ämne: SV: uttagningsprinciper
Hej Stefan!
…..
Några ord om EJM laget
Om fel begåtts är jag övertygade att Anders, Leo o Isabell är lika prestigelösa som jag själv och rättar till felet. Min tolkning av underlagen jag fått av EJM gänget är att de 12 högsta FINA poängen är med i truppen liksom att övriga uttagna höjer nivån på laget. Jag uppfattade också att man nyttjat en plats som wild card.
…..
Ha det så gott
Mvh
Thomas
…..
Ytterligare ett svar kom från Anders Bladh:
Från: anders@sss.se [mailto:anders@sss.se]
Skickat: ti 2009-05-05 14:43
Till: leo.sandberg@vasterassim.nu; Stefan Wiking; thomas.jansson@finshyttankga.se; isabel.heed@edu.nykoping.se
Ämne: kommentar på uttagning ejm 2009
Uttagning truppen ejm 2009
Det har varit många fina resultat under våren, där juniorsimmarna presterat bättre än tidigare år, detta kommer säkert simmarna till gagn längre fram i sin simmarkarriär.
Uttagningen har skett enligt princip som gått ut under ht konferens samt på förbundets hemsida. 12 st från listan samt komplettering lag och wildcards. I budgeten sträcker vi oss till 16 st simmare + ledare, vi har som ekonomiskt mål att hålla lagd budget.
Vi har till alla tränare som frågat, sagt att truppen presenteras på ssf hemsida måndagen den 4 maj -inga undantag.
Komplettering lag sker med Henrietta, som fått ok från oss att tävla i usa , vilket vi inte informerat simmarsverige om, vi har ej heller informerat (enligt önskan från tränarna) om övriga simmares planer! Henrietta är uttagen tillsammans med Sara, Lovisa, för att vara stommen i 4x200 samt ev. 4x100 fr. Henrietta är inte uttagen för sina 216! Linge är uttagen att komplettera killarnas lag.
om vi åker utan att tro på lagen så vore resan inte mödan värd!
Vi tror på våra simmare och vi har gjort uttagningen grundad på dagens förutsättningar, till sommaren kommer swe juniorer att tävla bättre än tidigare år.
Anders Bladh
Var på jag svarar
Från: Stefan Wiking [mailto:stefan@lsk.dk]
Skickat: den 5 maj 2009 15:21
Till: anders@sss.se; leo.sandberg@vasterassim.nu; Thomas Jansson; isabel.heed@edu.nykoping.se
Kopia: tks@simskolan.se; I.Lindborg@hotmail.com
Ämne: SV: kommentar på uttagning ejm 2009
Hej Anders och ni andra
Jag uppfattar det som att ni bestämmer utifrån era egna bevekelsegrunder och bryr er inte om de "publicerade kriterierna". Problemet är bara att kriterierna verkade vara huggna i sten, all information lades ut på hemsidan. Inte mycket som stämmer, eller hur?
Det du skriver nu kan jag väl förstå, men säg då att uttagningskriterierna är godtyckliga trots att de ser fastlagda ut och att ni gör som ni själva vill, det verkar ju smartare. Det kan man ju acceptera, men inte kan ni väl stå med rak rygg och säga att ni har följt era egna "fastlagda" kriterier? Ser ni överhuvudtaget logiken i mitt brev? Det handlar således om logik, inte om vad ni tror.
Jag bryr mig inte om andra simmares planer, jag bryr mig om att spelets regler följs. Ni borde informerat om Henriette och hennes möjligheter att kvala på en tävling utöver de ni själva har angivit. Jag bryr mig heller inte om vad andra tränare har som önskemål, det hör inte hit! Om det inte är så att ni tillåter er att de "fasta" regler som ni "står för" inte följs. Säg det istället.
Om ni har sagt till alla att truppen ska presenteras på hemsidan d. 4 maj och att detta gäller för alla så borde Leo inte ha godkänt min begäran i Wien att få diskutera uttagningen om Ida inte kom med. Nu kom det som ett knivstick. Leo sitter ju med i gruppen och borde veta vad som gäller?
-"Ni tror på lagen". Jojo, men ärligt talat, Anders och ni andra, vilket lag är det som Alexander ingår i som ska ta medalj (jag har utgått från att era egna kriterier gäller)? När vi kommer till matematik så kan bara en tränare som är riktigt kass på att räkna, tro att laget ska lyfta sig til medalj. Jag vill tipsa er om en bra länk om ni saknar underlag (så att ni slipper att tro). Kommer här:
http://www.swimrankings.net/
Kan ni vänligen bekräfta
- att det är godtycke som gäller vid uttagningarna och inte fasta kriterier
Kan ni vänligen förklara djupare
- varför ni accepterar Henriettes tävling, men inte räknar med Idas?
- hur ni har räknat (inte tror!) när ni kommer fram till att ett pojklag kommer att medalj? Vem ingår och i vilket lag? (jag har räknat på tiderna i rankingen)
Jag "tror" att MFF vinner guld i allsvenskan. Dom kommer att lyckas i år. Det har jag trott många gånger......
mvh Stefan Wiking
Kommer svar från FK / TJ
Från: Thomas Jansson [mailto:thomas.jansson@finshyttankga.se]
Skickat: ti 2009-05-05 15:44
Till: Stefan Wiking; anders@sss.se; leo.sandberg@vasterassim.nu; isabel.heed@edu.nykoping.se
Kopia: tks@simskolan.se; I.Lindborg@hotmail.com
Ämne: SV: kommentar på uttagning ejm 2009
Hej Stefan!
Jag tycker Anders svar är ett bra klargörande samtidigt som jag tror alla både förstår ditt brev samt din horisont. Däremot förstår jag inte din utsaga att Idas resultat inte räknas, förklara för jag tror visst man har beaktat detta. Jag är dessutom inte säker på att Ida är först utanför, vilket alltid någon är. Du vet att jag gillar det mesta av det du står för så också ditt frejdiga sätt att argumentera. Men jag tycker dina funderingar att man inte följt upplägget är höftskott. Man har verkligen försökt tillgodo se alla parametrar inte minst den ekonomiska aspekten. Dessutom tycker jag det var bra att man lyckats inom budget klara att ta med mer än 12 simmare på lägret o EJM. Om Ida känner sig felbehandlad är det bra om Anders tar en direktkontakt, så har jag gjort vid flera tillfällen när facit är svårt att läsa. Vi kan nog rankingen du hänvisar till o jag gillar att man spänner bågen kring lagen.
Ring mig så bryter och vänder på ärendet!!! Jag är säker på att också Anders gärna diskuterar laget.
Bästa från mig
______________________________________________
Thomas Jansson
Förbundskapten • Head coach
Svenska Simförbundet • Swedish Swimmning Federation
Smidesvägen 5, 171 41 Stockholm
Mobil + 46 (70) 662 22 22
Fax: + 46 (8) 724 68 61
E-post E-mail: thomas.jansson@finshyttankga.se
Hemsida • Homepage: www.simforbundet.se
… och jag svarar igen:
Hej igen
Jo Anders klargörande är OK, från ert sätt att se det hela. Men endast då. Jag tror att ni har gjort fel och det bör rättas till, precis som du först själv nämner Thomas. Jag försöker förklara igen (jobbigt nu...).
1. Man har räknat Henriettes tid från en tävling som inte var nämnd i förhandssnacket. Man har inte räknat Idas tid från danska mästerskapen (2.19,05 på 200 rygg, 761 poäng = 9 plats i rankingen för svenskarna) och den tävlingen var heller inte nämnd i förhandssnacket. Varför skilja på Henriettes möjligheter och Idas? Om det fanns möjlighet att glida bort från kriterierna så vill jag (och alla andra med patos för "rättvisa") att detta publiceras OM ni ska kunna göra anspråk på att ni håller vad ni har fastlagt. Det har ni inte gjort!
2. Man har tagit med en simmare till ett lagkappslag som om jag räknar på det inte har skuggan av en chans att ta medalj. Det kommer inte ens att vara tillräckligt att "byta simdräkt".
OM dom tar medalj så är jag den första att ta av hatten - då är det bara bra coachat. (Nu fick ni lite att jobba med ;-) ) Om inte, så kommer ni att få kritik, som ett brev på posten. Av mig! (Jag är ju inte buskablyg, precis) och jag räknar med att ni kan förankra era beslut och uttagningar på det sätt ni har sagt.
3. Man har sagt att "det är detta som gäller", men det var det ju inte, om mitt resonemang stämmer - och det gör det ju....
Jag vill också snacka - och snacka vänligt, men låt oss då prata i detta ärendet utifrån ett seriöst underlag, era kriterier och inget "troende". Publicera listan på poängen så kommer vi ett snäpp längre i diskussionen och så vet vi om Ida är först utanför eller inte. Det gäller ju att tysta mig nu... Publicera listan!
mvh Stefan Wiking
070 - 317 2260
Vad hände sen?
Jo, man slutade att skriva ”farliga brev” eftersom de kan komma att användas J
Anders B ringde och vi hade ett gott snack, eniga om att det behövdes nya uttagningskriterier. Anders menar nog senare, jag menar nu. Han lovade att komma tillbaka. I dag, söndagen 10 maj, skriver jag detta brev, för det finns tid att rätta upp allt detta ännu, även om jag inte har blivit kontaktad igen. Locket åkte på!
Jag bryr mig inte om förklaringen att det är ideella personer som bemannar landslaget (borde vara bättre avlönade), jag bryr mig inte om förklaringen att det finns en budget att hålla. Är det begånget ett misstag så kan man fixa stålarna, det handlar om vilja och om prestigelöshet (se FKs brev med röd text).
I framtiden tycker jag att man ska ha en bra långtidsplan som hålls, men kan göras om ifall det skulle vara så att det dyker upp floder av talangfulla svenska simmare (låt oss hoppas på det) som gör anspråk på medaljerna i stora internationella mästerskap. Skam vore det annars.
Jag tycker att den danska modellen med tidigt utlagda tider som hålls, ska finnas även i svensk simning. Jag tycker att man ska ha en kvalperiod där tiderna ska uppnås, på så vis spelar det inte någon roll om simmaren gör sitt resultat på en stor tävling i USA eller i Danmark, bara det just är en stor tävling. Nu har man godkänt t ex GP som är väsentligt sämre nivå än t ex Danska Öppna Mästerskapen, som ju dessutom var godkänd för senior / VM – kval, men inte till EJM! Förklara det om ni kan? Vingligt är det i Svensk Simning. Varför fick jag inget svar från ledningen innan EJM-lägret publicerades? Vem sitter med Svarte Petter?
Med bästa simmarhälsningar
Stefan Wiking
Cheftränare, Lyngby Svömmeklub
Danmark
_______________________________________________________________________________________________
Kommentarer och debatt
Hasse Chrunak, fd förbundskapten och numera klubbdirektör i Täby Sim säger så här:
Känns som om en liten simmartjej, Ida, har kommit i kläm i vuxenvärlden, men det går väl att rätta till. Tycker Hans Chrunak
Chefstränaren i LASS - Micke Holmertz skriver så här:
Jag blev en aning förvånad och inte så lite irriterad över Wikings krönika som publicerades imorse. Vari finns det något positivt att singulera ut en person i EJM laget och mer eller mindre skriva att den personen inte ska vara med där. Det finns förståelse för frustration när det gäller uttagningar till EJM truppen förra veckan, precis som det även funnits bakåt i tiden, förmodligen något vi får stå ut med i framtiden också. Men att medvetet trycka ner en aktiv, som inte tagit ut sig själv, för att höja någon som inte kommit med förstår jag inte alls. Regler ska följas skriver Wiking och det är säkert rätt men får man uttrycka vad som helst då? Precis som Wiking är jag ju partisk i fråga eftersom Alexander simmar i LASS och Ida tränar en del med Wiking i Danmark - jag har redan haft viss kommunikation med Wiking under dagen via mail, och vi är väl inte helt överens om hur man formulerar sina ord runt våra ungdomar som är oerhört stolta och glada över sin egen utveckling/framgång.
I mina ögon borde truppen varit flera simmare större - vi har en mycket stark tjejsida i år och flera av killarna är ju ett år yngre och kan göra stora saker om ett år. Jag tog kontakt med både Leo och Anders förra veckan eftersom jag hade synpunkter på truppen, jag kan väl inte säga att jag fick några svar egentligen mer än "´jag kan tänka mig att det finns några stycken simmare därute som är mycket besvikna". Jag vet att truppen ska på läger till Florida, och det tycker jag är positivt, men det verkar som om det finns mycket lite pengar till våra olika simlandslag, och det känns som om den förändringen kommit väldigt snabbt - hur kan det komma sig? Alexander Linge tex hörde ju till dom som inte blev uttagen till NJM i december då Sverige skickade 16 simmare till ett arrangemang som gick i Södertälje! Det har väl inte varit några stora och dyra resor för seniorerna heller vad jag vet?..... Ungdomslandslaget ska tydligen bara vara 4 personer i sommar till Ungdoms-OS! .... Ska vi inte ha några simmare att ta till VM 2013 eller OS 2016?
Men tillbaka till det jag började med - det finns ingen anledning att sänka någon för att höja någon annan. Det tycker jag oavsett vilken klubb simmaren kommer ifrån! Simmas Bosse Hultén säger så här:
Stefan Wiking sätter fingret på en, snart öm punkt i svensk simning. Det är mycket diskussioner om uttagningar i svensk simning just nu. Det är ett antal initierade som har hört av sig till SIMMA men det är bara Wiking som har fattat pennan. Visst det är trångt om platserna och de är många som är kallade. Det är inte alltid som jag håller med Micke Holmertz men idag tycker jag att han är rätt ute.Linköpingssimmaren Alex Linge får i en passus klä skott för att han är uttagen till EJM men det skall han inte skämmas för. Alexander tillhör svensk simnings stora framtid och mår mycket bra att simma EJM redan i år. Det är också Holmertz uppdrag att backa sina simmare, naturligtvis - och det gör han bra! Kanske finns det plats också för unga Ida Lindborg som Hasse Chrunak fångar i en one-liner och säger "har kommit i kläm i vuxenvärlden". Det är viktigt att vi har raka, enkla uttagningsprinciper som omfattar allt och alla. Har det nu skett ett misstag så har vi råd att rätta till detta.
Uppsala-tränaren Peter Asp skriver så här:
Dom som är uttagna skall absolut inte be om ursäkt för att dom är med i truppen men man
hoppas att alla blir uttagna under samma premisser och att vi åker med bästa möjliga trupp.
Stefan Wiking kommer tillbaka och kommenterar kommentarerna:
Så här efter Krönikan, som har rört om har jag fått flera stöttande mails och även två kritiska kommentarer. Varför hängde jag ut simmare med namn? Knäcker det? Den som är knäckt – utan EJM morot - är Ida. Det får vi jobba med att lappa ihop. Jag är glad för alla uttagnas skull, det är inte det saken gäller. Laget borde bestå av fler simmare och det borde alla stötta.
1. Namn eller inte är en helt annan fråga än kärnan i Krönikan som ifrågasätter om kriterierna följts och att landslagsledningen ska ta med Ida L, alternativt publicera listan och bevekelsegrunderna för uttagning. Jag citerar min egen text: ” Detta handlar INTE om personer, det handlar om att svensk simning ska veta vad som gäller. " Det är Bosse Hultén som är ansvarig utgivare på www.simma.nu som bestämmer om namn eller inte ska publiceras på hans site. Då kan han ju inte vara det minsta kritisk, då borde han ändrat innan publicering. Det har hänt förut.
2. Micke och andra, jag har inte någonstans skrivit att Alexander inte borde vara uttagen. Så hade varit endast om landslagsledningen följt sina kriterier – DET är min point. Jag har bara noterat att det finns simmare som är med för att landslagsledningen ”tror på laget”. vilket "överraskade mig". Troendet bryr sig inte Ida om!
3. Ingenting runt uttagningar ska vara så dåligt att det inte tål dagens ljus. Jag har fått flera kommentarer som menar att jag ska stå på mig. Kom ut ur garderoben och tyck till! Publicera listan och bevekelsegrunderna. Bosse Hulten kommenterar kort Wiking: Jo jag kan vara kritisk - men kan ändå publicera. Allt läses naturligtvis igenom i förväg och bedöms. Wikings krönika gick igenom och finns här och nu.
Andreas Eriksson - fd. juniorlandslagssimmare och Neptunare:
Tråkigt att se att denna situation har behövt uppstå i juniorlandslaget. Otroligt tråkigt att en ung simmare anser sig (med stöd av sin tränare) orättvist behandlad i och med uttagningarna.
”På min tid” var uttagningskriterierna strukturerade. I alla fall kändes det så, vid eftertanke så kanske det inte riktigt var så (?). Men i och med att jag många år i efterhand kommer ihåg en del kriterier så måste det ju i alla fall varit bra.
Kvaltiderna var uppsatta så att de motsvarade en tid som räckte till semifinal föregående år. Kvaltiderna skulle uppnås på en av ett antal tävlingar. Det var endast och ENDAST en GP-tävling i Sverige eller tävlingar med juniorlandslaget under säsongen som räknades.
Utöver detta så fick de snabbaste på de sträckor som ingår i lagkapper, vars sammanlagda tid kunde nå final (eller var det semi?) också följa med. Enligt mig var dessa kriterier bra! Man var supertaggad och planerade säsongen för att prestera bra på de tävlingar som gällde. Sedan kan nog truppen ha kompletterats med wild cards (de som var närmast kvaltiderna + kompletteringar för lagkapper) innan publicering av uttagna. Men det kändes aldrig som att någon undrade vad någon annan gjorde i truppen. Även om jag själv skämdes för mina dåliga resultat på EJM på Malta.
Har man satt upp kriterier då ska man kunna pricka av dem, svart på vitt. Om ett kriterium för att få åka med är de 12 med högst poäng under säsongen, då ska man som simmare kunna sitta och titta på den listan varje dag, tänka på den varje dag innan man somnar och fundera på det medans man äter frukost. För att den dagen då man är bland de 12, få åka med på EJM och ha uppnått det målet, som definierats av både en själv (att man vill satsa på EJM) samt juniorlandslagsledningen (bestämmer reglerna).
Är fallet så nu, att Ida inte får åka med trots att 12e plats på listan var ”kvalet” så är det beklagligt.
Att Wiking nämner namn på andra simmare, ser jag med blandade känslor. Det är nödvändigt, annars hade ovetskapen om vem det handlar om gjort att flera känt sig utpekade, samtidigt tråkigt för de som nämns i krönikan. Hoppas de ser det är stenhårt att få en plats i juniorlandslaget bland alla duktiga simmare och ser det som en morot att simma fort för att bevisa sin plats i juniorlandslaget! Mikael Björklund i Hässleholm gör detta inlägget:
Jag håller med i mycket av det Stefan Wiking säger i sin krönika. Jag var som tränare i samma sits för lite mer än 10 år sedan. Då på den tiden hade man rikttider och jag tränade en tjej, som på en tävling i Danmark, Själland Open, simmade över en sekund under den då angivna rikttiden. Men denna tävling räknade då inte, för man ansåg att den höll för låg internationell klass. Det räckte då inte att hela det tyska juniorlandslaget fanns på plats med bla Britta Steffen och Annica Melhorn. Hon blev då aldrig uttagen till EJM det året. Jag kritiserade ofta uttagningsprinciperna i slutet på 90-talet och i början på 2000-talet. Jag tyckte dessa var för godtyckliga. Nu har jag inte brytt mig om det på några år, för jag har inte haft simmare som varit aktuella. Nu börjar det poppa upp simmare igen som kan bli aktuella, så nu får jag väl intressera mig igen. Jag tycker att det skall sättas upp klara mål. Jag tycker att nuvarande kriterier är luddiga. Jag tycker man skall ha kvaltider, som på våra egna Mästerskap och en kvalperiod, samt att man skall få kvala under denna period i långbana på tävlingar där det finns internationellt motstånd. Vi var tex i Berlin och tävlade på ISM-Germany i mars och detta var ju ingen tävling man kunde kvala på, men gå in och titta på konkurrensen och resultaten i resultatlistan. Jag tycker också att det är väldigt tidig uttagning. EJM är den 8-12 juli och truppen presenteras i början på maj. Vad händer om någon annan presterar en kanonresultat nu när det är många långbanetävlingar i slutet på maj eller början på juni? Om någon presterar bättre än de som är uttagna, hur reagerar man då? Skall vi inte åka med bästa laget till EJM? Jag tycker, om man har klara kriterier, som inte kan tolkas på olika sätt, så åker man med de simmare som har klarat dessa, sen om det bara blir 10 st simmare eller det blir 25 st simmare. Har man bara budgeterat för 16 st simmare och det blir 25 st, så får man väl skaffa fram pengar, så att alla får åka, annars hamnar man lätt i den situationen som Stefan Wiking berättar om. Det är ju simmarna som kommer i kläm i vuxenvärlden, som Hasse Chrunak säger.
Fredrik Pettersson, SK Laxen gör det här inlägget: < body> |